Velké knižní putování kolem Moutnic
Na konci května v pátek v ranních hodinách vytáhla paní ředitelka základní školy ze schránky dopis a nestačila se divit tomu, co se v něm dočetla. Knihovna se ocitla v ohrožení a potřebovala pomoc statečných školáků. V dopise stálo, že se v knihovně záhadně ztrácejí knižní postavy a objevují se v knihách, ve kterých by je nikdo nehledal. Vše vyústilo ve čtvrtek ve večerních hodinách, kdy se z knihovny ozývaly podezřelé zvuky.
V osm hodin tedy paní ředitelka svolala všechny děti a společně se vydaly na záchrannou misi ke knihovně. Krátce po osmé hodině se před knihovnou sešly děti s paní knihovnicí, která je již netrpělivě vyhlížela. Všechny zajímalo, co se v knihovně stalo. Společně otevřely dveře do knihovny a oči jim spočinuly na spoušti, která se v knihovně objevila. Knihy se nenacházely na svých místech a už vůbec se nedalo mluvit o tom, že by byly snad úhledně srovnané. Uprostřed toho všeho na zemi pod regálem s dětskou literaturou ležela otevřená kniha O klíči a vedle ní se leskly dva skutečné klíče.
Vše nasvědčovalo tomu, že tyto klíče v celé záhadě sehrají ještě důležitou roli, a tak bylo na místě si knihu nejdřív přečíst, jestli se v ní nenachází nějaká stopa. Kniha nabízela celou řadu možností, od čeho by klíče mohly být, nikdo si však nevěděl rady s tím, kam by patřily zrovna tyto dva.
Opravdové stopy byly ale nalezeny záhy na stole na dvou obálkách, které vykukovaly z knihy Velká knižní záhada. Jedny stopy byly kočičí, druhé myší a jak jsme se dočetli v dopisech, nebyly to tak úplně stopy kočky, nýbrž kocoura jménem Alfréd a myšáka Kvída. Každý z nich žádal děti o pomoc, a tak nezbývalo, než se rozdělit na dvě skupiny a pokusit se zachránit obě ztracené knižní postavy.
V knize se kromě dopisů skrývaly i dvě mapy Moutnic s vyznačenými body, kde se zřejmě nachází jedna nebo druhá knižní postava žádající o pomoc. Děti proto neváhaly a vydaly se na dlouhé putování kolem Moutnic, aby pomohly ztraceným postavám a zjistily, od čeho by mohly být dva nalezené klíče.
Na každém stanovišti na ně čekal úryvek z knihy, kterou zrovna jedna nebo druhá postava proběhla. A ke každému úryvku se vztahoval i nelehký úkol. Moutnické děti ale oplývají důvtipem, chrabrostí a bystrostí a chtěly knihovně pomoci za každou cenu. I přes nepřízeň počasí se nevzdávaly a krok za krokem plnily úkoly a dozvídaly se nové informace. Jenže zámek, do nějž by pasoval klíč, ne a ne objevit.
Promoklí a znavení se před polednem opět sešli v knihovně. Úkoly byly splněné, ale záhada stále čekala na rozlousknutí. Paní knihovnice rychle otevřela knihovnu, aby se děti schovaly před venkovním nečasem, když v tom jim všem spočinul zrak na něčem nevídaném! Knihovna byla již v původním stavu a na místě pohozené knihy z rána se nacházela velká truhla, na níž visely dva zámky. Právě takové zámky, do nichž pasovaly nalezené klíče.
Všichni se shromáždili u bedny. Děti s napětím odemykaly jeden zámek za druhým a byly zvědavé, co v truhlici naleznou. Co myslíte, že objevily? Bedna byla plná knih, se kterými se seznámily během putování. Kromě knih byly v bedně také sladkosti z Karlíkovy továrny na čokoládu a dva dopisy s otisky pacek kocoura a myšáka.
Určitě chcete vědět, co bylo v dopisech a jak to s nimi dopadlo, že? Na to se ale budete muset zeptat dětí. Třeba vám samy poví, jak si poradily s velkou knižní záhadou. Nebo si přijďte půjčit nějakou knihu do knihovny, určitě i v ní naleznete nevyřešenou záhadu, která jen čeká na svého detektiva.